Blog

BLOG #1

Foto: BGO producties

Roy Goorden, 16 augustus 2023
In deze blog deel ik mijn inzichten die jou op weg helpen naar een nieuwe strategie. Na het lezen begrijp je beter wat een goede strategie inhoudt en waarom een scherpe strategie helpt om keuzes te maken. Ook wil ik met deze blog uitleggen wat bureauBIJ doet, en waar mijn passie ligt.

De kracht van een goede strategie zit in de eenvoud ervan. Een eenduidige strategie is heel krachtig en kan richting geven aan alle overwegingen binnen en buiten de organisatie. Het komen tot een goede strategie is echter niet zo eenvoudig als het lijkt. Vooral bij bestaande en grotere organisaties kan het maken van keuzes om te komen tot een eenduidige strategie complex zijn.

Een strategie, waarom?

Stel, je bent hobby fotograaf. Je maakt bijzondere foto’s en krijgt veel complimenten. Je ziet de kans om voldoende inkomsten te genereren en start als zelfstandige. Je krijgt al snel je eerste opdrachten. Je bent enthousiast en pakt alles aan. Je groeit als echte allrounder. Twee jaar is je portefeuille divers en er is niets wat je niet denkt te kunnen. Je ziet wel in dat je (nog) geen top fotograaf bent en nog veel kan leren. Ook kan je er nog niet van leven. Maar hey, je hebt je best gedaan! Toch?

Nee, niet als je het aan mij vraagt. Je hebt je tijd verspild aan een te brede doelgroep. Waarom zou een klant voor jou kiezen? Waarmee onderscheid jij jezelf van de massa? Wat is je specialisme en waar heb je ontzettend veel ervaring in zodat niemand jou nog iets wijs kan maken? Kinderen? Trouwfeesten? Gebouwen? Reizen?

Wat als je kiest voor… portret fotografie! Je maakt een weloverwogen keuze, bent kritisch, verkoopt regelmatig nee en verwijst door. In de tijd die je over hebt investeer je in jezelf. Je ziet in dat je nog veel moet leren, maar slaat jezelf erdoorheen. Je ontmoet gelijk gestemde en raakt bevriend met iemand die opdrachten uitvoert in het buitenland. Je wordt uitgenodigd en beleeft een hele nieuwe ervaring waar je veel inspiratie opdoet.

De hoge kwaliteit en specialisme van jouw hand wordt steeds beter herkend. Je netwerk groeit. De marketing wordt aangepast en richt zich op jouw ideale klant. De vraag overstijgt het aanbod en je verhoogt je tarieven. Je levert immers kwaliteit, en dat is wat waard. Met een goed gevulde portefeuille, interessant netwerk en kennis van zaken… waarom zou men niet voor jou kiezen?

Bovenstaand voorbeeld is de reden waarom ik vind dat je scherp moet zijn op je strategie. Het bepaalt wat jij doet, hoe je dat doet en voor wie. Met vooraf gemaakte keuzes kun jij jezelf beter en sneller specialiseren. Het lerend vermogen van een kort eenvoudig proces is simpelweg veel groter dan meerdere afwijkende processen.

Ik wens (beginnende) kleinere organisaties dan ook liever 15 opdrachten van één specifiek onderwerp toe, dan 30 van zes verschillende onderwerpen. Middelgrote organisaties krijgen meer te maken met risico spreiding, maar ook daarin zit de kracht in de eenvoud. Deze bevind zich dan op een meer abstract niveau dan voor deze fotograaf.

In basis is een strategie dus heel eenvoudig. Dat moet ook, omdat het veel invloed uitoefent op alles wat in de organisatie gebeurt. Ook kijkt iedereen in de organisatie naar de strategie. Past het bij ze? Is het duurzaam? Wordt het nageleefd? Een eenvoudige formulering spreekt dan meer aan dan een bredere variant.

Waar zit de pijn? In de praktijk zie ik vooral marketing en investering technische vraagstukken dwalen op een verouderd of achterhaalde strategie. Vaak wordt een strategie door derden voor een lange termijn bedacht. In deze tijd waarin de ontwikkelingen je links en rechts inhalen is beleid snel achterhaald. Dé reden om zelf in actie te komen en je strategie in top conditie te krijgen.

Een eenduidige strategie richt alle neuzen dezelfde kant op, maakt efficiënt en versneld de besluitvorming. Met een eenvoudige strategie en een goed beleid kunnen korte én lange termijn beslissingen door de medewerkers zelf snel genomen worden.

Laat het vormen van het brede begrip strategie nou nét mijn passie zijn! Met bureauBIJ help ik ondernemers in het MKB met het bouwen van een aantrekkelijke, doelgerichte en duurzame organisatie. Het zal dan ook geen verrassing zijn -> de strategie staat daarin centraal.

Scroll naar boven